Overstroming en schoolviering - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Demi Schouten - WaarBenJij.nu Overstroming en schoolviering - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Demi Schouten - WaarBenJij.nu

Overstroming en schoolviering

Blijf op de hoogte en volg Demi

03 November 2019 | Kenia, Rangala

Hallo allemaal!

Oeps! Daar was het een weekje stil. Ik schrijf elke dag wel in mijn boekje, maar vind het moeilijk om de motivatie te vinden om het over te typen voor het verslag hier. Maaar hier is het verslag van vorige week.

Veel leesplezier!

Maandag 21 oktober:

Na een nacht slecht geslapen te hebben was het toch echt weer tijd voor een nieuwe stage week. Het was vandaag een redelijk rustige dag. In de loop van de dag kreeg ik een berichtje van Kiki dat ze met een kindje van Babyhome naar het ziekenhuis kwam. Het kindje was erg ziek. Ze had een hoge tempratuur en terwijl Kiki zat te wachten moest het kindje overgeven. Even later kwam Gwyneth ook met een kindje. Die was een stuk minder ziek maar de sisters wilde toch dat dit kindje ook werd onderzocht. Nadat de dokter de kindjes had onderzocht moesten we naar het labratorium om bloed te laten onderzoeken. Dit werd gedaan doormiddel van een opzetnaald en een glazen plaatje. Met de opzetnaald werd er een prikje in de vinger gedaan. Het bloed wat eruit kwam werd dan op het glazen plaatje gedaan. Zo kan het bloed onderzocht worden. Een collega heeft dit bij het kindje van Kiki gedaan. Hierna vroeg hij aan mij of ik het bij het tweede kindje wilde doen, zeker weten! Het kindje bij mij moest heel erg hard huilen, natuurlijk. Ik vond het erg leuk om te doen, ook al moest het kindje zo hard huilen. Tot 16:00 uur is het een rustige dag geweest. Na stage lagen Kiki, Gwyneth en ik op bed, het begon ineens kei en keihard te regenen. Toen viel het licht ook opeens uit, komt hier natuurlijk wel vaker voor. Gwyneth wilde een filmpje maken, maar dit lukte niet via ons slaapkamerraam. Ze ging de gang op. Ze riep ' What the fuck'. Er kwam water onder onze voordeur vandaan. Twee kamers stonden blank. Zo hard regende het. Kiki en Gwyneth zijn naar Babyhome gerent om te vragen wat we moesten doen. Uiteindelijk heeft de schoonmaakster ons geholpen met het huis watervrij te maken. In 1 kamer stond het water zo hoog dat je enkels er nat van werden. Nadat al het water weg was hebben we schoonmaakster een klein bedankje gegeven. Verder hebben we een rustige avond gehad maar we hebben niet zo goed kunnen slapen.

Dinsdag 22 oktober:

Het was vandaag een andere start dan normaal. Ineens kwam Sister Agnes binnen en zei dat iedereen moest gaan zitten. Blijkbaar waren er problemen binnen het team wat ze wilde bespreken. Iedereen zat te mokken en één dokter weigerde zelfs mee te praten. Hij zat nog net niet te stampvoeten, zo kinderachtig was hij aan het doen. Verder heeft hij de hele bespreking niks gezegt. Na het gesprek met het team gingen we aan het werk. We begonnen eerst met de doktersronde bij de kinderafdeling. Hierna naar labourward. Hier lag een vrouw die bijna ging bevallen. Ze gingen een inwendig onderzoek doen. Het lijkt me dat dit natuurlijk superveel pijn doet dus de vrouw stribbelde tegen. Hierdoor werden de dokters en zuster heel erg boos. Ze gingen allemaal harder praten en zeiden dingen is het swahili tegen haar. Ook moesten er mensen lachen. Dit vond ik wel moeilijk om te zien, werd er ook een beetje misselijk van. Kan ook komen omdat ik me niet zo lekker voelde. Ook bleven er twee collega's aanhouden dat ik de volgende bevalling moest begeleiden. Uuhm echt niet! Ik zei dat ik dit niet wilde maar ze bleven maar aanhouden. Op een gegeven moment zei een andere collega dat ik geen bevallingen wilde doen omdat dit mij niet lag. Ze zei dat ze me met rust moesten laten. Ze zei tegen hun dat bevallingen niks voor mij waren en dat ze het daar bij moesten laten. Dit vond ik wel erg fijn. Ondertussen was de vrouw nog steeds aan het tegenstribbelen. Een dokter was er zo klaar mee dat hij haar een harde klap op haar been gaf. Hier schrok ik heel erg van. Even later gingen we door met de doktersronde. Ze vroegen of ik wildr blijven, ik heb ze bedankt en rende bijna labourward uit. Maar goed ook want ik hoorde de vrouw heel hard schreeuwen. Na de doktersronde was het tijd voor medicatie. Toen ik met een collega terug kwam van male ward zat ineens Marielle in de nursing station. Terwijl ze zat te wachten moest ik even een bed opmaken voor een nieuwe opname. Dit ligt in Maternity ward, waar de bevallingen zijn. Hier was de vrouw net bevallen. Er lag overal bloed. Ik moest van de ene op de andere voet springen om alle bloed dat op de grond lag te ontwijken. Hierna hebben Marielle en ik even zitten kletsen. Om 12:00 uur zijn we naar huis gegaan en hebben we uitgebreid geluncht. Dit was erg gezellig. Om 14:00 uur ben ik weer naar stage gegaan. Ik heb toen niet meer zoveel gedaan. De middagen zijn altijd rustig. Verder hebben we een rustige dag gehad. 

Woensdag 23 oktober:

Vandaag geen stage in het ziekenhuis. Vandaag ben ik met Kiki en Gwyneth mee gegaan naar hun stage. Op de Nursery en de Girlsschool is het namelijk de laatste schooldag van het schooljaar. Hierna hebben ze tot januari vakantie. Consulata ging met ons mee. Eerst zijn we naar de girlsschool geweest. Hier moesten we uiteraard weer is wachten. Dit omdat ze nog in een vergadering zaten. Wij werden begeleid naar de plek waar de viering zou plaatsvinden. Komen er ineens een stuk of 50 kinderen naat ons toe rennen om een handje en een high five te geven. Dit was wel even schrikken, ineens zoveel kinderen om je heen. Hierna zijn we op de aangewezen stoelen gaan zitten en hebben we gewacht totdat de viering begon. Na een half uur gewacht te hebben kwamen de leraren eindelijk. Ook begon nu eindelijk de viering. Eerst gingen ze met zijn alle bidden. Hierna hebben verschillende kinderen van verschillende klassen een toneelstukje opgevoerd. Hierna werden per klas de beste leerlingen voor elk vak naar voren geroepen. Ze kregen hiervoor een schriftje als kado. We zijn tussendoor weggegaan omdat we naar de viering bij de Nursery wilde gaan. Vergeleken met de girlsschool was de viering bij de Nursery heel klein. De kindjes die waren ' afgestudeerd' liepen rond in een toga. Super schattig! We zaten de hele tijd op een stoel totdat Sister Mary-Esther kwam. We moesten onszelf aan de gasten voorstellen. Super ongemakkelijk. Ondertussen was het ook begonnen met regenen. Ik keek Consulata aan en ze zei super serieus ' ik wil naar huis'. Stiekem hadden wij het ook wel gehad en we hadden super veel honger. Dus zijn we voor het einde van de viering naar huis gegaan. Eind van de middag ben ik nog even samen met Kiki naar babyhome gegaan. Hier heeft Kiki een autobaan, autotjes en lolly's uitgedeeld aan de oudste kindjes. Hier hebben we ook foto's met de kindjes gemaakt en zijn we nog even naar de jongste kindjes geweest. We hebben geholpen met voeden. Toen zijn we weer naar huis gegaan. Verder hebben we een rustige avond gehad.

Donderdag 24 oktober:

Vandaag weer een dagje in het ziekenhuis. 's Ochtends de doktersronde en de medicatie ronde. Eind van de ochtend wilde een collega dat ik een brandwond ging verzorgen. Hier was ik een beetje terughoudend in maar uiteindelijk heb ik het toch toegegeven. Ze legde goed uit wat ik moest doen. Het was wel erg hardhandig. Als iemand dit bij mij zo zou doen zou diegene een tik voor z'n harses krijgen denk ik. Ik hoop dat ze het in Nederland niet zo doen. Toen we klaar waren met de wondzorg ging ze naar Kisumu. Dus bleef ik achter met een andere collega. Na de lunch was er niet veel te doen. Ook had Kiki niks te doen omdat ze kindjes in Babyhome nog aan het slapen waren. Daarom kwam ze van 15:00 uur tot 16:00 uur naar mij toe. Hier hebben we zitten kletsen. Om 16:00 uur heb ik me snel omgekleed. Met mijn ziekenhuis kleren mag ik Babyhome niet in. Kiki en ik zijn nog even naar Babyhome geweest. Verder hadden we weer een rustige avond. 

Vrijdag 25 oktober:

Weekend! Omdat de booschappen om zijn gaan we weer een weekend naar Kisumu. Alles verliep weer volgens plan, niet dus. We hadden tussen 09:00 en 10:00 afgesproken met Consulata. Maar omdat de scholen gingen sluiten was het erg druk. We zijn rond 11:00 uur vertrokken. Anderhalf uur later waren we in Kisumu. Hier hebben we eerst boodschappen gedaan. Toen eventjes naar panda's paradise. Hier hebben we onze spullen gelegd en hebben we geluncht. Hierna zijn we gaan pinnen en naar een leuk stoffenwinkeltje geweest. Om half 4 kwam de tuktuk ons weer halen om naar Dunga Hill Camp te gaan. Hier hadden we een meeting met Marielle. Kiki, Gwyneth en ik besloten om 's avonds te blijven eten. Uiteindelijk besloot Daphne om ook te blijven eten. Nicolenne en Britt gingen naar huis. Maar ook Marielle bleef gezellig eten. Hier heb ik frietjes met een soort kipnuggets gegeten. Na Dunga Hill Camp zijn we nog een ijsje gaan eten met z'n vieren. Het was een erg gezellige avond. Eenmaal thuis zijn we vroeg gaan slapen. 

Zaterdag 26 oktober:

De wekker ging weer redelijk vroeg vandaag. Gwyneth moest naar de dokter omdat ze heel veel last van haar maag heeft. Eigenlijk zou ze samen met Marielle gaan, maar er kwam iets tussen. Daarom is Daphne met haar meegegaan. Ik ben samen met Kiki naar Pandi Pieri gegaan. Hier heeft ze voetbaltenues uitgedeeld. Haar broertje voetbalt bij Willem II. Daarom mocht Kiki de voetbal kleren meenemen. Het was heel mooi en leuk om te zien hoe blij die kinderen waren met de kleren. Hier heb ik een paar foto's gemaakt voor Kiki. Hierna zijn we naar Java gegaan. Hier hadden we met Daphne en Gwyneth afgesproken om te lunchen. Hier vertelde Gwyneth dat de dokter vermoed dat ze een maagzweer heeft. Dat is wel even schrikken. Nu heeft ze medicatie om de pijn te onderdrukken. Bij java hebben we lekker geluncht. Hierna zijn we weer naar de Masai Market geweest. Weer souveniers gekocht. We hebben weer een rustige avond gehad.

Zondag 27 oktober:

Vandaag hebben we weer boodschappen voor twee weken, hebben een nieuw telefoonkaartje gehaald en zijn werr naar Rangala vertrokken. Verder hebben we een rustige middag en avond gehad. 

Hopelijk kan ik van de week de motivatie vinden om het verslag van de afgelopen week te posten.

Jullie horen van mij!

Groetjesss uit Kenia!

Demi


  • 03 November 2019 - 19:24

    Annelies:

    Heej schat wat een mooi verslag weer, het blijft natuurlijk een prachtige ervaring met leuke en minder leuke dingen .
    Het aftellen gaat nu echt beginnen want ondertussen ,zitten we al in november
    Geniet volop van je laatste 3 weken .
    Dikke kus van ons xxx

  • 03 November 2019 - 19:37

    Miriam :

    Demi wat indrukwekkend allemaal en wat een ervaringen! Heel veel succes het laatste stukje van de stage, groetjes Miriam

  • 03 November 2019 - 19:53

    Rinus:

    Weer leuk verslagje maakt wat mee daar groetjes

  • 04 November 2019 - 11:02

    Jean-Paul:

    Wel leuk zo Demi, ik lees altijd alle verslagen en dit is eventjes een terugblik ;-)
    Ongewenst in Aqualand te zitten is niet fijn, maar het vormt jullie wel. Jullie zijn BIKKELS.
    Ook weer bijzonder om te lezen dat een arts een patiënt een tik mag geven, bij ons stond dan heel Nederland op z'n kop. Kindertjes mogen op school sinds dit schooljaar niet meer geslagen worden, nu nog soortgelijke regels in het ziekenhuis.
    Een mooie viering voor de diplomauitreiking en genieten met de meiden. TOP!

  • 04 November 2019 - 11:02

    Jean-Paul:

    Wel leuk zo Demi, ik lees altijd alle verslagen en dit is eventjes een terugblik ;-)
    Ongewenst in Aqualand te zitten is niet fijn, maar het vormt jullie wel. Jullie zijn BIKKELS.
    Ook weer bijzonder om te lezen dat een arts een patiënt een tik mag geven, bij ons stond dan heel Nederland op z'n kop. Kindertjes mogen op school sinds dit schooljaar niet meer geslagen worden, nu nog soortgelijke regels in het ziekenhuis.
    Een mooie viering voor de diplomauitreiking en genieten met de meiden. TOP!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Demi

Hallo! Mijn naam is Demi Schouten en ik ben 19 jaar oud. Op dit moment volg ik de opleiding MBO Verpleegkunde niveau 4 op het Kellebeek college te Roosendaal. Op 29 augustus vliegen wij naar Kenia, hier gaan wij de komende drie maanden stage lopen. Ik heb er super veel zin in! Ik zal via 'Waar ben jij nu ' iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf in Kenia.

Actief sinds 07 Mei 2019
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 4088

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 26 November 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: