De eerste volle week in Kenia! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Demi Schouten - WaarBenJij.nu De eerste volle week in Kenia! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Demi Schouten - WaarBenJij.nu

De eerste volle week in Kenia!

Blijf op de hoogte en volg Demi

08 September 2019 | Kenia, Kisumu

Hee hee allemaal!

Hier ben ik weer met een verslag. Deze week heb ik elke dag een verslagje gemaakt van de dag. Dit zal ik denk ik altijd doen!
Duss veel lees plezier! :)

Maandag 2 september:
Vandaag zijn we om 10:00 uur opgehaald om naar Immigration te gaan. Na een hobbelige tuktuk rit , wat eigenlijk altijd wel hobbelig is, zijn we aangekomen bij Immigration. Het is een supergroot wit gebouw met drie torens in de vorm van een U. Hier hebben we in een kleine wachtkamer met maar een paar stoelen een aantal uur gewacht.
Rond een uur of twaalf/half 1 zijn we met onze ‘Black Mama’ Millicent gaan lunchen. Hier hebben we heerlijke chicken chimichama’s met guacamole. Hierna ontmoette Marielle ons bij het restaurant. Het restaurant heet ‘Java’. We zijn met Sammy en Maurice, onze tuktuk chauffeurs weer on the road gegaan. We zijn langs alle stages in Kisumu gereden, Pandi Piri, Joyland en Jaramogi Hospital. Pandi Piri heeft meerdere projecten, zoals het bieden van onderwijs aan straatkinderen. Ook geven ze informatie bijeenkomsten aan vrouwen met kinderen/baby’s. Hier gaan Gwyneth en Britt stage lopen.
Joyland is een school voor kinderen met een beperking. Zoals kinderen met een hersenbeschadiging en zware lichamelijke beperkingen. Hier zal Kiki stage lopen.
Hierna reden we langs Jaramogi ziekenhuis. Het is veel groter dan ik had verwacht. Verder is het ook heel veilig. Er staat een groot hek omheen en staan er bewakers bij de poort. Helaas zijn we niet binnen geweest, maar we gaan dinsdag een kijkje nemen binnen. Hier zullen Daphne, Nicolenne en ik stage gaan lopen.
Na een snel bezoek langs de stages zijn we weer naar Immigration gegaan. ‘Hakuna matata, just relax’ nemen ze hier heel erg serieus. We hebben nog een aantal uur op de stoeltjes gezeten. Tijdens het wachten heb ik lekker woordzoekers gemaakt maar hebben we ook super hard met zijn alle zitten lachen.
Na een tijdje begon het erg donker te worden binnen en buiten. Ineens begon het super hard te waaien en te regenen. En ja hoor, de eerste echte Keniaanse onweersbui was een feit. De wind was super hard aan het waaien en aan het regenen. Tijdens de regenbuien was het licht aan het flikkeren en na een tijdje viel het helemaal uit. Zaten we daar dan met zijn zessen, op een stoeltje in Kenia. We waren uiteraard nog steeds aan het wachten op Immigration. Uiteindelijk werd de regen minder en gingen we naar beneden. Op de terugweg naar beneden schrok ik wel een beetje. Heel het trappenhuis was nat van de regen en er kwam nog water naar beneden. In de receptie was het nog erger. Hier lag de vloer gewoon blank van het water. Ik vroeg aan Millicent of de buien altijd zo heftig waren, ze vertelde me dat dit in geen jaren meer was gebeurd. Zo’n heftige regenbui was het geweest.
Hierna hebben we weer eventjes boodschappen gedaan, alweer ja!
Eenmaal in het huisje kwamen we erachter dat er in het deel van het huisje geen stroom was. Dit zijn we natuurlijk helemaal niet gewend in Nederland. De stroom was deze avond nog meerdere keren uitgevallen. Gelukkig had Nicolenne een hele goede zaklamp mee en hebben we een rustige maar zeer gezellige avond gehad.
Het is een heel fijn gevoel dat we zo vertrouwd met elkaar om kunnen gaan in de korte tijd dat we elkaar kennen.
Morgen (dinsdag) zullen Britt, Nicolenne en Daphne naar Rangala vertrekken. Ergens is het wel fijn om straks lekker met zijn drieën te zijn maar het is ook wel weer jammer dat ze weggaan. Ik ga de gezellige avonden waarin we bijna huilen van het lachen wel heel missen.
Ik kijk super erg uit naar morgen. De introducties op stage. Ben heel erg benieuwd wat ik hier allemaal ga meemaken!

Dinsdag 3 september:
Vandaag was de dag dat Britt, Daphne en Nicolenne naar Rangala zouden vertrekken. De hele woonkamer stond vol met koffers en boodschappen. Rond 10:00 uur zouden Millicent en Marielle komen. Millicent wilde heel graag dat we onze Keniaanse arts Doctor Aliboy zouden ontmoeten. Helaas was hij niet aanwezig en hebben we alleen de binnenkant van de kliniek gezien. Hierna zijn we teruggegaan naar het compound.
Eigenlijk zouden Kiki, Gwyneth ik vandaag onze stageplekken bekijken. Dit ging helaas niet door. Echt weer lekker Keniaans. De reden hiervoor was dat het al te laat zou zijn om de stageplekken te bezoeken. Ook moest Millicent nog dingen regelen bij Immigration ( ja poeh, nog meer regelen nadat we daar al uuuren hadden gezeten de dag ervoor).
Omdat we nu ineens een vrije middag hadden, hebben we besloten om nog een keer naar de Masai Market te gaan. Hier hebben we rondgelopen met onze TukTuk chauffeur Sammy. Sammy heeft super goed geholpen met afdingen, dit was erg fijn. Maar Kiki kan er ook wat van hoor! ;). We hebben allemaal goed gescoord bij de Masai Market. Toen we thuis waren zijn we nog het zwembad ingedoken.
Dit was de eerste avond dat we met zijn drieën hebben gekookt. Het was een keertje geen regelrechte ramp, hahaa. Verder hebben we een rustige avond gehad waarin Gwyneth en Kiki hebben zitten tekenen en ik lekker de hele avond woordzoekers heb gemaakt.
Morgen (woensdag) gaan we toch echt naar onze stageplekken. Ik ben superbenieuwd en kijk er heeeeel erg naar uit!


Woensdag 4 september:
Vandaag zijn we eindelijk naar onze stageplekken gegaan! Om 08:00 uur werden we opgehaald door Millicent. Vanaf het compound zijn we eerst naar het ziekenhuis gegaan. Hier hebben we een drie uur durende rondleiding door het ziekenhuis gehad. Lekker op z’n Keniaans weer. We hebben van alles gezien. Van de waar alle scans worden gemaakt naar Maternity (bevallingsafdeling). Jaramogi is echt een heel groot ziekenhuis. Ik zal hier vast een keer gaan verdwalen. Na de mega rondleiding zijn we langs Joyland en Pandi Piri geweest. Marielle was nog langs geweest, we hebben een tijdje zitten kletsen. Dit was erg gezellig!
Dit was ook de allereerste avond dat het avondeten goed te eten was! Even een applausje voor onszelf ;).
Morgen (donderdag) begint dan echt onze eerste stagedag! Daar ontmoet ik Millicent en ga ik een schema maken op welke afdelingen ik allemaal ga meekijken!
Ben heel erg benieuwd en heb er super veel zin in!


Donderdag 5 september:
Vandaag dan echt de eerste dan van stage! Na een wel zeker spannend ritje met de TukTuk, iets met politie en controleren, begon mijn eerste dag bij Jaramogi Hospital. Eenmaal daar was alles weer lekker Keniaans. Ik was om 08:00 uur aanwezig bij het ziekenhuis en was pas rond 10:30 uur aanwezig op de afdeling Maternity. Er moest nog wat papierwerk afgewerkt worden. Op stage heb ik een erg rustige dag gehad. Er is niet veel gebeurd en heb voornamelijk met de nurses en dokters gepraat. Vandaag heb ik wel samen met een nurse een placenta onderzocht. Dit was wel echt super interessant. De nurse riep nog: ‘Don’t puke please’. Dit is helemaal goed gekomen. Ik ben niet eens misselijk geworden! Helaas heb ik vandaag geen bevalling meegemaakt. Maar morgen (vrijdag) is er nog een dag! Verder is het heel erg rustig in het ziekenhuis door een staking. De overheid betaalt de medewerkers in het ziekenhuis niet. Sommige hebben al vier maanden geen salaris gehad. Waarschijnlijk gaan ze dinsdag weer staken, ik ben erg benieuwd!
Morgen dus weer een dag op stage, ben benieuwd wat ik allemaal mee ga maken :).


Vrijdag 6 september:
Dag twee van mijn stage in Kenia! Vandaag weer een dagje bij Maternity gestaan. Vandaag wel geluk gehad. Ik heb 4 of 5 bevallingen bij mogen wonen. Heel erg speciaal om dit überhaupt mee te maken, maar dat het in Kenia is maakt het nog een tikkeltje meer bijzonder. Ik heb hele mooie maar ook heftige dingen gezien. Dingen zoals de hygiëne enz. Ben heel erg blij dat ik in Nederland leef en dat de zorg in ons kleine kikkerlandje zo goed is. Denk dat ik dit nog veel vaker ga denken en mij ga realiseren. Ook merk ik wel goed dat sommige mensen niet goed weten hoe ze zich moeten gedragen als er een ‘blanke’ bij is. De doctoren en nurses praten veel Ki Swahili en nemen dan niet echt de moeite om Engels te praten. Ook heb ik erg gemerkt dat ze in het Ki Swahili over mij aan het praten. Ergens vind ik dat best vervelend, maar aan de andere kant snap ik het ook wel. Ik ben daar de enige blanke op de afdeling.
Verder zijn we vandaag met Marielle weer naar Dunga Hill Camp geweest. Hier was een leuke muziekavond met moderne en Afrikaanse dans erbij. Dit was heel erg mooi om te zien. Bij Dunga Hill Camp hebben we lekker Samosa’s gegeten en genoten van de gezelligheid daar. Het is een beetje de plek waar de ‘hippie’ mensen komen. Ik vind het een erg fijne plek!
Toen we net aankwamen bij de Hill begon het super hard te regenen en te onweren. We zitten helaas nog steeds in het regenseizoen. Toen we rond 17:00 uur weggingen uit het huisje was de stroom (weer is) uitgevallen. Toen we terug kwamen in het huisje was de stroom nog steeds uit. Omdat we moe waren van de drukke week die we hebben gehad zijn we gewoon lekker gaan slapen. Rond half 3 ’s nachts is de stroom pas weer aangegaan!
Het was een erg leuke dag met, zoals elke dag wel, veel indrukken. Van maandag tot donderdag ga ik stage lopen bij Postnatural. Dus bij de baby’s.
Morgen (zaterdag) gaan we de dames in Rangala bezoeken! En natuurlijk even onze volgende stage adressen bekijken.


Zaterdag 7 september:
Vandaag hebben we de dames in Rangala bezocht! Eerst hebben we nog eventjes boodschappen gedaan voor hun, ze wilde nog wat dingetjes hebben. Met een volgepropt busje begonnen we onze reis naar Rangala. Als je een beetje geluk hebt is de reis ongeveer anderhalf uur. Het is, zoals eigenlijk elke rit hier in Kenia, erg hobbelig. Onderweg werden we verblijd met een cd van Celine Dion, wat een feest was dit…
Onderweg kwamen we wel echt het Kenia tegen wat ik in gedachten had. Dit is wel erg bijzonder om te zien. Dan realiseer je je toch echt dat je in Kenia zit. Aan de andere kant van de wereld.
Onderweg zijn we ook de evenaar gepasseerd. We waren dus echt even aan de andere kant van de wereld. Over een aantal weken zit ik gewoon echt 6 weken aan de andere kant van de wereld! Zo gek om te bedenken.
Na een rustige rit waren we aangekomen in Rangala. Hier hebben we de compound gezien, het ziekenhuisje, de school en babyhome. Ook hebben we het huisje gezien. Zag er erg leuk uit!
Rond 16:00 uur reden we weer richting Kisumu. Dit was me toch is een rit. Laten we het erop houden dat we heel veel engeltjes op onze schouders hadden zitten!
Verder hebben we een rustige avond gehad.


Zondag 8 september:
Eindelijk een keertje lekker uitslapen! Vandaag hebben we rond 11:00 uur met zijn drieën lekker ontbeten. Gekookt eitje, geroosterde boterham, super lekker. Verder was het vandaag een echte chill dag. We hebben vandaag alleen boodschappen gedaan, dat was het actiefste van de hele dag.
Morgen (maandag) weer een stage dag. Ben heel erg benieuwd wat ik weer allemaal ga zien en meemaken.


Dit was mijn allereerste volle week in Kenia! Het is nog steeds heel onwerkelijk om te bedenken dat we hier zitten. Het blijft echt een gek idee. Ook al begin ik er langzaamaan wel aan te wennen. Bijvoorbeeld dat het hier elke dag al om 18:30 uur al donker is!

Dit was het voor deze week! Volgende week zondag weer een weekverslag!

Groetjes uit Kenia! :)

Demi

  • 08 September 2019 - 20:19

    Annelies:

    Heej Lieve Schat, wat een belevingen in je eerste week zeg ,en zo fijn dat je het zo naar je zin hebt . En ik snap wel dat je dit niet allemaal kan appen , maar.zo krijgen we allemaal een idee hoe jij het daar beleeft
    Ook voor mij is het nog niet helemaal te bevatten dat je in Kenia zit hoor,en de katjes snappen er al helemaal niks van :)
    Maar geniet volop en succes met je 2de stageweek .
    Vergeet geen foto's te maken
    Dikke kus van mij en een knuffel van de katjes xxx

  • 08 September 2019 - 20:36

    Daphne :

    Leuk om te lezen nichtje! Echt een avontuur zo te lezen!

  • 08 September 2019 - 20:52

    Rinus:

    Hoi meis, super leuk verslag. Was ook leuk je even te bellen tijdens familie bbq en wij hadden ook regen seizoen lol. Veel plezier komende week. Gr pap

  • 09 September 2019 - 00:51

    Nel Van Der Griend:

    Hoi Demi wat een super Leuk verslag hou dat vol want zo blijven wij op de hoogte wat jij daar allemaal mee maakt gelukkig regent het Daar ook want hier was het vandaag ook goed raak.Geniet van jou stage !! En ik KIJK nu al uit naar net vogende verslag groetjes en een dikke knuffel uit Goes !!!

  • 09 September 2019 - 06:02

    Hanna:

    Hey demi wat een leuk verslag !! Suc6 met week 2 xxxxx

  • 09 September 2019 - 11:34

    Linda IJzermans:

    Wat een verhalen en dan ben je er nog maar een week!!!
    Ik spreek je vrijdag,

    Groetjes Linda

  • 10 September 2019 - 11:58

    Jean-Paul :

    Hoi Demi,

    De eerste volle week zit erop, de eerste 'storm(-en)' doorstaan. Soms beangstigend, maar toch TOP! Ongekend veel indrukken opgedaan van alle nieuwigheden, je beschrijft ze prachtig soms tot in detail. En ff écht aan de andere kant van de wereld. Gelukkig zit je momenteel weer aan 'onze kant', het gevoel dat jullie dichtbij huis zijn ;-)))))))
    Ff weer afscheid moeten nemen, maar gelukkig gaat het met z'n 3tjes ook supergoed. Vasthouden!
    Het eten is niet altijd kwalitatief hoogstaand, maar toch lees ik dat simpel ogende dingen uitstekend smaken, ook weer heel bijzonder. Thuis is dat vaak toch allemaal anders. Ach, dat is wrs ook dat vakantiegevoel.
    Ik kijk weer al uit naar je volgende verslag.
    Suc6 op je stageadres en veel plezier met alles daar rondom heen.
    Groetjes vanuit een nazomers Nederland

  • 13 September 2019 - 11:13

    Nina Langenberg:

    Demi

    Wat een verhalen al. Jullie hebben al veel gezien en ervaren. Heftige dingen maar ook mooie dingen. Je zult er heel veel leren!!
    succes

    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Demi

Hallo! Mijn naam is Demi Schouten en ik ben 19 jaar oud. Op dit moment volg ik de opleiding MBO Verpleegkunde niveau 4 op het Kellebeek college te Roosendaal. Op 29 augustus vliegen wij naar Kenia, hier gaan wij de komende drie maanden stage lopen. Ik heb er super veel zin in! Ik zal via 'Waar ben jij nu ' iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf in Kenia.

Actief sinds 07 Mei 2019
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 4061

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 26 November 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: